Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 243941 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #900 Gepost op: 19 april 2013, 23:40:50 »
Vandaag doe ik niet veel, enkel maar drie H's en de volkomen bloei van, dat mag ik toch wel zeggen, die geweldige Lismore Carmine. 8)
1/ L.C. dus, deze Sax. heeft alles : mooi kleur, bijna stengelloze bloemen als je haar aan alle weersomstandigheden blootstelt en een innemende charme ....

Wat een geweldige plant heb je daar, Jan. Zo groot en dan in perfecte conditie. Petje af.  ((12 ((12 ((12

Weet jij of de bloemen van S. 'Lismore Gem' een slagje kleiner zijn dan de bloemen van S. 'Lismore Carmine'  ))4 ))4 ))4

Dank je, Hans. Dit is mijn 'Lismore Gem', ik weet niet zeker of het de juiste is (denk het wel)  maar de bloemen zijn iets kleiner dan L.C. en ook iets lichter van kleur.
De rozetten zijn ook iets kleiner. 'Lismore Gem' heeft wel ook van die typische mooie ronde bloemen, dat maakt de bloem ook zo charmant.
Onlangs toonde de Bart er een die er (van ver) totaal niet op lijkt, op mijn exemplaar.

Ook een foto van 'Lismore Gem' in zandsteen van vorig jaar. Dit jaar was het niet zo denderend.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #901 Gepost op: 20 april 2013, 18:47:31 »
Saxifraga 'Christian Huygens'.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #902 Gepost op: 20 april 2013, 20:40:04 »
Een ruimtekei, gefotografeerd in het heelal, op ramkoers?

Nee, een steen beplant met links Saxifraga 'Frank Sinatra' en rechts Saxifraga 'Miluij Mne'.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 20:53:52 door Gerrit Eijkelenboom »

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #903 Gepost op: 20 april 2013, 22:25:03 »
Vandaag doe ik niet veel, enkel maar drie H's en de volkomen bloei van, dat mag ik toch wel zeggen, die geweldige Lismore Carmine. 8)
1/ L.C. dus, deze Sax. heeft alles : mooi kleur, bijna stengelloze bloemen als je haar aan alle weersomstandigheden blootstelt en een innemende charme ....

Wat een geweldige plant heb je daar, Jan. Zo groot en dan in perfecte conditie. Petje af.  ((12 ((12 ((12

Weet jij of de bloemen van S. 'Lismore Gem' een slagje kleiner zijn dan de bloemen van S. 'Lismore Carmine'  ))4 ))4 ))4

Dank je, Hans. Dit is mijn 'Lismore Gem', ik weet niet zeker of het de juiste is (denk het wel)  maar de bloemen zijn iets kleiner dan L.C. en ook iets lichter van kleur.
De rozetten zijn ook iets kleiner. 'Lismore Gem' heeft wel ook van die typische mooie ronde bloemen, dat maakt de bloem ook zo charmant.
Onlangs toonde de Bart er een die er (van ver) totaal niet op lijkt, op mijn exemplaar.

Ook een foto van 'Lismore Gem' in zandsteen van vorig jaar. Dit jaar was het niet zo denderend.


Hier een detailfoto van de plant die ik kocht als Saxifraga 'Lismore Carmine'. Duidelijk genoeg lijkt me dat het iets anders is, maar het lijkt wel op een x lismorensis. De bloempjes zijn nog kleiner dan van Lismore Gem en nog lichter. Saxifraga 'Lismore Pink' misschien??? Of Saxifraga 'Lismore Mist' ???

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #904 Gepost op: 20 april 2013, 22:47:11 »
Er zijn nog al wat Saxifraga cultivars, waarvan één of beide ouders niet bekend zijn. Dat heet dan NCC (Non-Classifiable Cultivar). Laten er nou tussen deze bastaarden een groot aantal van de meest begeerlijke saxen zitten.  :o --6 ??? ::) :-[

Hier een paar voorbeelden:

Saxifraga NCC 'Gothenburg', waarschijnlijk gevonden in de botanische tuin van Gothenburg en naar men zegt een zaailing van Saxifraga georgei (foto 1).
Saxifraga NCC 'Peach Melba', die vond David Victor in zijn tuin (foto 2).
Zelfs Karel Lang vindt wel eens een bastaard in zijn tuin, Saxifraga NCC 'Dominika'. Naar het schijnt een moeilijke plant (foto 3). Hmmmm  ))4. Ik ben benieuwd wat Luc G. van dit kleurtje vindt!!!
Ron Beeston vond zelfs twee bastaarden in zijn tuin, S. 'Cumulus' (daar laat ik maar geen foto van zien, u begrijpt wel waarom neem ik aan  8) 8)  8) ) en Saxifraga NCC 'Nimbus'. Wat een beauty is dat, Saxifraga ramsarica is neemt men aan één van de ouders (foto 4).

« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 22:50:39 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #905 Gepost op: 20 april 2013, 22:55:36 »
Er zijn nog al wat Saxifraga cultivars, waarvan één of beide ouders niet bekend zijn. Dat heet dan NCC (Non-Classifiable Cultivar). Laten er nou tussen deze bastaarden een groot aantal van de meest begeerlijke saxen zitten.  :o --6 ??? ::) :-[
Hier een paar voorbeelden:
Saxifraga NCC 'Gothenburg', waarschijnlijk gevonden in de botanische tuin van Gothenburg en naar men zegt een zaailing van Saxifraga georgei (foto 1).
Saxifraga NCC 'Peach Melba', die vond David Victor in zijn tuin (foto 2).
Zelfs Karel Lang vindt wel eens een bastaard in zijn tuin, Saxifraga NCC 'Dominika'. Naar het schijnt een moeilijke plant (foto 3). Hmmmm  ))4. Ik ben benieuwd wat Luc G. van dit kleurtje vindt!!!
Ron Beeston vond zelfs twee bastaarden in zijn tuin, S. 'Cumulus' (daar laat ik maar geen foto van zien, u begrijpt wel waarom neem ik aan  8) 8)  8) ) en Saxifraga NCC 'Nimbus'. Wat een beauty is dat, Saxifraga ramsarica is neemt men aan één van de ouders (foto 4).

Allen begeerlijke planten Hans ! Vooral Gothenburg maar ook de anderen. Ik zet ze meteen op mijn wishlist !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #906 Gepost op: 20 april 2013, 23:10:00 »
Misschien wel de mooiste bastaard is Saxifraga NCC 'Morava' (foto 1)  :P :P :P. Maar dat schijnt dan ook een zaailing te zijn van Saxifraga x anglica 'Winifred' (foto2 en 3). En wat dacht u van deze S. 'Winifred' baby, Saxifraga x goringana 'Nancey' (foto 4). van deze cultivar is de andere ouder wel bekend, S. cinerea.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #907 Gepost op: 20 april 2013, 23:16:19 »
Een paar Engleria's, voor de broodnodige variatie.

Saxifraga sempervivum 'Intensia' heeft dit jaar wel hele forse bloemstengels geproduceerd (foto 1).
Saxifraga x doerfleri 'Tycho Brahe' staat nu volop in bloei (foto 2).

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #908 Gepost op: 20 april 2013, 23:24:55 »
In blijde verwachting:

Saxifraga x heyerdahlii 'Moai' (foto 1). Dit is een kruising van S. diapensioides en S. x luteo-purpurea, één van de miracles van Karel Lang.
Frantisek Holenka kwam met een ander miracle, Saxifraga x pragensis 'Zlata Praha' (foto 2).

« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 23:33:14 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #909 Gepost op: 20 april 2013, 23:32:17 »
Eén van mijn favoriete witte saxifraga's is S. x novacastalensis 'Allendale Celt' (foto 1).
Een vorm van Saxifraga marginate met fraaie bloemen (foto 2).
Dit is de meest compacte vorm van Saxifraga burseriana die ik heb, S. burseriana 'Crenulata' (foto 3).

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #910 Gepost op: 20 april 2013, 23:46:11 »
Nog een bastaard en alweer een S. 'Winifred' baby is Saxifraga NCC 'Florenc' (foto 1). Een cultivar die door Frantisek Holenka is gekweekt.
Ook van Frantisek Holenka is deze cultivar, S. x megaseaeflora 'Smichov', met grote bloemen in een apart kleurtje (foto 2).
Saxifraga x borisii 'Mona Lisa' is van good old Franz Sündermann (foto 3).

« Laatst bewerkt op: 21 april 2013, 00:11:08 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2635
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #911 Gepost op: 20 april 2013, 23:51:01 »
Prachtige collectie Hans,het blijft verassend wat er zich telkens weer aandient -6(

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #912 Gepost op: 20 april 2013, 23:59:35 »
M'n luikjes gaan bijna toe (vanmorgen al vroeg op natuurlijk), dus de laatste foto's voor vandaag.

Een fraaie cultivar van Ray Fairbairn, waarvan de ouders niet helemaal duidelijk zijn (waarschijnlijk S. x tukuchensis en S. lilacina), is Saxifraga 'Allendale Ruby' (foto 1).
Vorig jaar aangeschaft in Harlow, deze Saxifraga x dinninaris 'Ray Woodliffe' (foto 2).
En tenslotte 2 voor de prijs van 1, Saxifraga x caroli-langii 'Verona' en één van de ouders, S. dinnikii (foto 3). De andere ouder van S. 'Verona' is een vorm van Saxifraga marginata die is verzameld door de heer Edwards.


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #913 Gepost op: 21 april 2013, 00:00:16 »
Dat wazzut dan  :D :D :D
« Laatst bewerkt op: 21 april 2013, 00:02:42 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #914 Gepost op: 21 april 2013, 09:07:52 »
Een ruimtekei, gefotografeerd in het heelal, op ramkoers?


Angstaanjagend mooi Gerrit !  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen